نوشیدن قهوه خطر بیماری کبد را کاهش می دهد

8 ژوئیه 2021 - بر اساس یک مطالعه جدید که در مجله BMC Public Health منتشر شده است نوشیدن هر یک از انواع مختلف قهوه - معمولی یا بدون کافئین، آسیاب شده یا فوری - با کاهش خطر بیماری مزمن کبدی مرتبط است.

بیماری مزمن کبدی یکی از نگرانی های خاص افراد دیابتی به ویژه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. در حالی که دقیقاً مشخص نیست چه ارتباطی بین این دو بیماری وجود دارد، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر بیشتری برای بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) هستند، وضعیتی که در آن مقدار غیرطبیعی از چربی در کبد جمع می شود. در حالی که NAFLD معمولاً به خودی خود علائمی ایجاد نمی کند، خطر التهاب و تغییرات ساختاری در کبد را افزایش می دهد که ممکن است با گذشت زمان عملکرد کبد را تضعیف کرده و خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. علاوه بر این، بر اساس تحقیق ارائه شده در ژوئن سال 2020 در نشست علمی انجمن دیابت آمریکا، به نظر می رسد بیماری کبدی تشخیص داده نشده در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شایع است.

در مطالعه ی اخیر، محققان دانشگاه ساوتهمپتون و ادینبرودر انگلیس اطلاعات شرکت کنندگان دربیوبانک بریتانیا- یک مطالعه بزرگ بهداشت عمومی در انگلیس- را از نظر مصرف قهوه و خطر ابتلا به بیماری کبدی با هم مقایسه کردند. در مجموع 494،585 شرکت کننده در این تجزیه و تحلیل قرار گرفتند - از میان شرکت‌کنندگان در این تحقیقات ۷۸درصد افراد یعنی ۳۸۴هزار و ۸۱۸نفر قهوه‌ی دم کرده، فوری، با کافئین و بی کافئین مصرف می‌کردند و ۲۲درصد شرکت‌کنندگان یعنی ۱۰۹هزار و ۷۶۷نفر هیچ نوع قهوه‌ای مصرف نمی‌کردند.محققان چندین نتیجه سلامتی را با گذشت زمان در این دو گروه بر اساس سوابق پزشکی آنها مقایسه کردند، از جمله موارد بیماری مزمن کبدی، نوعی سرطان کبد به نام کارسینوم سلولهای کبدی (HCC) و مرگ ناشی از بیماری مزمن کبدی.

بیماریهای کبدی در نوشندگان قهوه کمتر بود

در طی یک دوره پیگیری که به طور متوسط ​​10.7 سال به طول انجامید، 3600 مورد تایید شده بیماری مزمن کبدی و 5439 مورد استئاتوز- تغییراتی که در پیشرفت بیماری کبد چرب اتفاق می افتد- 184 مورد کارسینوم سلولهای کبدی و 301 مرگ ناشی از بیماری مزمن کبدی ثبت گردید. در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشیدند، افراد قهوه خور 21٪ کمتر به بیماری مزمن کبدی تأیید شده، 20٪ کمتر به استئاتوز کبدی ، 20٪ کمتر به کارسینوم سلولهای کبدی مبتلا شده و 49٪ کمتر بر اثر بیماری مزمن کبدی جان خود را از دست داده بودند که آمار شگفت انگیزی است. گروهی که قهوه آسیاب شده مصرف می‌کردند بیشترین فایده را بردند زیرا قهوه‌ی آسیاب شده حاوی موادی به نامKahweol  و cafestol، است که در مطالعات حیوانی در رفع بیماری‌های مزمن کبدی مفید بوده اند. قهوه فوری که مقادیر کمتری از این مواد را در خود دارد نیز باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کبدی شد.اما، بر اساس نوع قهوه - معمولی آسیاب شده، قهوه ی فوری یا بدون کافئین- تفاوت آماری قابل توجهی در کاهش این خطرات مشاهده نشد.

دکتر الیور کندی، نویسنده‌ی اصلی این مقاله خاطرنشان كرد كه قهوه می تواند به عنوان مداخله ای برای مقابله با بیماریهای کبدی باشد و از آنجائیکه به طور گسترده در دسترس و به طور گسترده ای محبوب است، می تواند شیوع در حال افزایش بیماری مزمن كبدی را در جهان آهسته یا معكوس كند. از آنجایی که به نظر می رسد محافظت در برابر بیماری مزمن کبدی مستقل از شکل یا محتوای کافئین آن است، ممکن است قهوه حتی توسط افرادی که به کافئین حساس هستند یا ابزار و زمان لازم برای دم کشیدن قهوه به روش سنتی را ندارند، پذیرفته شود. این موضوع برای کشورهایی با درآمد پایین و دسترسی کم به مراکز بهداشتی ارزشمند خواهد بود.

محققان خاطرنشان کردند، که در این تحقیقات تغییر در مصرف و نوع قهوه بررسی نشده است و همچنین از آنجایی که شرکت ‌کنندگان غالبا سفید پوست و از طبقه اجتماعی بالایی بودند، نمی ‌توان این یافته‌ها را به تمام جوامع و کشورها تعمیم داد.

محققان اظهار داشتند که در تحقیقات آینده باید میزان دقیق مصرف قهوه تحت نظارت قرار گیرد و این بررسی‌ها بر روی گروه‌های متنوع‌ تری از شرکت ‌کنندگان انجام شود.همچنین برای بررسی اینكه چه عواملی از قهوه ممكن است مسئول كاهش خطر بیماری مزمن كبدی باشند، تحقیقات بیشتری لازم است، هدف این است که این اجزا را بطور مجزا استخراج و تصفیه كرد تا بررسی گردد که کدامیک محافظت بیشتری در برابر مشكلات كبدی ایجاد می كنند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/07/16/drinking-coffee-reduces-liver-disease-risk/